10 gode seo råd – råd 3: Linkbuilding

SEO råd – vi alle kan seo optimere vores sider

For at pointere vigtigheden af at have styr på sin SEO, så kan jeg begynde dette indlæg med at komme med facts. Cold cash er noget vi alle forstår, så over 80 % af alle konverteringer er begyndt på google. Tyg lige lidt på det tal. Det er rigtig mange. Derfor er det ret vigtigt, at dit site bliver vist på google. Det kan du selv hjælpe godt på vej ved at tage dig nogle forholdsregler. Artiklens fokus vil ligge på linkbuilding og hvordan man gør dette.

Når man koger alt ind til benet omkring SEO, så betyder det egentlig bare, at du laver en hjemmeside som google godt kan lide. Hvordan gør man så det, spørger du. Følg disse simple men effektive råd – så er du godt på vej.

Linkbuilding - hvad er det?

Inden jeg vil give dig nogle gode råd til, hvordan du får styr på din linkbuilding, vil forklare dig, hvad linkbuilding er. Man deler det op i to kategorier: on-site og off-site. Herunder benytter man nogle termer, som vi lige hurtigt gennemgår.

  • Linkbuilding ambassadørmodellenInterne links: Det er dem du bruger på din egen side, til at linke til noget andet på din egen side. F.eks. Fik du ikke læst mine første gode råd omkring SEO? Frygt ikke - du kan finde dem her. Her linker jeg til en artikel jeg har udgivet på denne side - altså et internt link.
  • Eksterne links: Det er links du har på din egen side, men du sender væk fra din egen side. F.eks. google er det vigtigste sted at blive rangeret, hvis du vil have mange konverteringer
  • Indgående links: Det er links du får fra andre sider. F.eks. er der nogen der skriver en artikel om SEO, og skriver at jeg har en god artikel om linkbuilding, så linker de til denne artikel.
  • Udgående links: Det samme som eksterne links.

For at koge linkbuilding en smule ned, så fungerer det på samme måde, som 'anbefal en ven' metoden. Det giver gode point hos google, hvis du får links af andre, så længe det ikke bliver overdrevet.

Hvordan laver man så linkbuilding?

Ret beset så handler det om at få en masse indgående links, da det som sådan ikke tæller at have udgående. Jo mere relevante links du får ind, desto bedre vil google også rangere dig. Hermed menes at hvis jeg får links fra Yrsas blomsterbiks, så synes det link ikke at være så relevant, da google ikke kan finde sammehæng mellem indholdet på begge sider.  Derudover så vægter et link fra en højt rangeret side mere, end et link fra en lavt rangeret. Så hvis du skriver om finans relateret, så tæller et link fra børsen en del mere end et link fra fætter Ronnies krejlerbiks.

Det lyder så let på skrift, men hvordan gør man så i den virkelige verden?

Linkbuilding hvordanMan kan altid få ting til at lyde så let, når man skriver det ned og hvis man samtidig har gjort det i flere år. Jeg tænker på om jeg egentlig også bare synes det var så let at lave linkbuilding da jeg begyndte. Det var det bestemt ikke. Jeg husker at jeg ikke anede et levende råd om, hvordan jeg skulle begynde.

Du kan betale for det

Den ene løsning ville være at få andre til at gøre det. Der findes et hav af virkelig dygtige mennesker, som har kæmpe netværk, der kan hjælpe dig med linkbuilding. Det koster dog penge, og det er ikke unormalt at man skal budgettere et sted mellem 5.000-20.000 kr. om måneden, hvis man virkelig vil rykke.

Du kan gøre det selv ved at arbejde hårdt

Du kan blive aktiv i debatter, foras eller blogs der er relevant for dit forretningsområde. Kender du nogle der har sider, eller har du samarbejdspartnere, så vær ikke bange for at spørg om du må få et link. Det gar været sådan, at Pagerank var en signifikant faktor førhen. Denne er dog blvet skjult af Google i dag, hvorfor der er tvivl om, hvorvidt denne stadig har en effekt. Derfor er det vigtigt bare, at du ved, at der hvor du fra links fra, er en aktiv side, som har besøgende hver måned.

Et lille tip til, når du skal have links er, at du bruger relevante ord i de links. Selvfølgelig kan du bruge de populære CTA (Call to action) baseret udtryk som 'klik her', 'læs mere', 'køb nu' etc. Men du kan også bruge søgeord. F.eks. Bliv klogere på søgeord og generel SEO. Gør du dette vil Google forbinde din side med de ord, som bliver brugt her. På den måde slår du to fluer med et smæk.

Lavthængende frugter til linkbuilding

  • Gæsterblogger: Få en blogger til at skrive en artikel for dig. Her kan du have links til din side.
  • Sociale medier: Facebook, instagram og twitter er alle medier, som har magt til at dele ting ekstremt hurtigt.
  • Certificeringer, sponsorater og prædikater: E-mærket, trustpilot eller ingenco2.dk er alle sider, hvor du kan få profilerede henvisninger fra. Det samme med sponsorater
  • Leverandører, distributører eller partnere: Spørg om de kan henvise til dig online, du kan altid give det samme igen.
  • Pressemeddelelser og nyhedsmedier: Såfremt din virksomhed er interessant nok, så få dem altid til at linke, såfremt du er nævnt.

Nu er du godt klædt på, til at kunne begynde din linkbuilding. På med arbejdstøjet, så er jeg sikker på, at du nok skal klare det.