10 gode seo råd – råd 1: søgeord

SEO råd – vi alle kan seo optimere vores sider

For at pointere vigtigheden af at have styr på sin SEO, så kan jeg begynde dette indlæg med at komme med facts. Cold cash er noget vi alle forstår, så over 80 % af alle konverteringer er begyndt på google. Tyg lige lidt på det tal. Det er rigtig mange. Derfor er det ret vigtigt, at dit site bliver vist på google. Det kan du selv hjælpe godt på vej ved at tage dig nogle forholdsregler. Artiklens fokus vil ligge på søgeord og planlægningen af dette.

Når man koger alt ind til benet omkring SEO, så betyder det egentlig bare, at du laver en hjemmeside som google godt kan lide. Hvordan gør man så det, spørger du. Følg disse simple men effektive råd – så er du godt på vej.

Søgeordsanalyse

Find relevante søgeord

Jeg anbefaler altid, at du begynder med at lave en søgeordsanalyse, også kendt som keywords. Grunden til dette er, at det her skal danne præcedens for, hvordan du skal opbygge din side. Hvad enten du sælger et produkt/service, tilbyder information eller har et tredje formål, så gælder der altid det samme. Hvad skriver folk for at komme frem til dit produkt? Hvis jeg f.eks. sælger beskyttelse til telefoner, skal jeg finde ud af, hvad folk søger på google. Er det f.eks. beskyttelse til mobiltelefon, mobilcover, case til mobil eller noget helt fjerde.

Analyser konkurrencen på søgeordet

Det er vigtigt, at når du så har fundet konkurrencen på ordet, at du så vurderer denne. Er konkurrencen >0,75, så er den for høj.

Google søgeord planner

Det betyder at der allerede findes rigtig mange, som har optimeret mod dette ord. Brug hellere nogle andre ord, eller find nogle helt andre niche søgeord og prøv at arbejd med dem i stedet.

Tilpas til dit sitemap

Herefter er det en god idé at tilpasse dine søgeord til dit sitemap, for evt. at se, hvilke sider de kunne passe bedst ind på. Ved du ikke hvad et sitemap er? Et sitemap er mere eller mindre bare strukturen på dit site i punktform. En del af sitemap kunne f.eks. være:

  • Mobilbeskyttelse
    • Covers
      • Plastik
      • Bumper
      • TPU
    • Screenprotection
      • Panzer
      • Film

Her ses en simplificeret struktur, også kaldt SEO universer. Havde du ikke lavet dette så frygt ikke, man kan sagtens lave den senere.

Brug Google adwords Søgeordsværktøj til din søgeordsanalyse. Her kan du finde ud af, hvad brugerne kalder dine produkter.

Husk at notere din google placering inden du begynder

Der er intet bedre end at se frugten af det gode arbejde. Derfor er det en god ting, at finde ud af din google placering inden du begynder. På denne måde kan du hele tiden følge din fremgang. Rykker det ikke helt som du synes, så er det også en god måde at finde ud af, om du skal gøre en ekstra SEO indsats.

Lange søgeord kan også være gode

Det er vigtigt at huske på, at selvom du sælger beskyttelse til mobiltelefon, så er det langt fra sikkert, at du kan ligge nummer 1 på søgeordet “covers”. Konkurrencen er for stor, og så kigger google bl.a. på, hvor store siderne er. Finten er at finde et long-tail søgeord som “billige mobilcovers” eller måske noget helt specifikt som “Billigt hvidt plastik mobilcover”. Du kan med fordel undersøge konkurrencen på længere og mere specifikke søgeord. Du kan også se, hvor søgninger der på det søgeord, og derefter vurdere om det er noget for dig. Et ekstra lille guldkorn i samme ombæring er, at konvertering på de lange søgeord som oftest er MEGET højere. Det skyldes at disse som oftest er meget relevante for kunden.

Dette var det første gode SEO råd. Søgeord og planlægningen bag dette kan sagtens tage meget tid. Derfor er det bare om at komme i gang med det samme. Jeg har lovet 10 gode råd, og resten vil komme, så bare følge med her på siden.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *