Copywriting, artikler eller content
Copywriting, artikler eller content
Ja, kært barn har mange navne. Det er ved at være et godt stykke tid siden, at jeg har opdateret min blog – der har været sket en masse. Hvis du sidder inde på dette indlæg og læser med, så har du sikkert på en eller anden måde behov for SEO optimeret artikler. Grunden til at jeg skriver dette indlæg er, at jeg har haft mange forespørgsler på, hvor vidt jeg kunne være behjælpelig med at producere unik content, som ville hjælpe sider med at stige i google. Førhen var der mange, der valgte at bruge journalister til denne type af opgaver, men jeg synes jeg mærker et skift.
Det har fået mig til at tænke og undersøge, hvorfor det muligvis er sådan. Jeg tror der findes flere grunde til dette. Den første er helt klart et spørgsmål om pris. Journalister tager gerne omkring 250,- for en artikel, og det er i den lave ende. Disse artikler er så ikke altid særlig SEO venlige, dette er min erfaring. Derfor opdagede jeg tidligt, at det bedre kunne betale sig for mig, at producere mit content selv.
Er kvaliteten på mit content/artikler noget værd?
Det er et godt spørgsmål. Umiddelbart fortæller mine Google analytics statistikker, at jeg skriver ganske pænt i forhold til det google godt kan lide. Mine lingvistiske færdigheder er bestemt ikke sammenlignelige med en journalist, men som en tidligere studerende på en længerevarende uddannelse, har man lært at lave research samtidig med at forholde sig kritisk.
Journalister har en tendens til at skulle skrive pænt. Bruge en masse fremmedord og generelt sælge dem selv og deres arbejde. Det er jo helt forståeligt! De har deres navn på artiklen. Problemet er dog, som mange glemmer, google er en robot. Om end denne blive klogere hele tiden, så er det altså en robot. Det betyder at man skal skrive letlæselige ting. Man skal samtidig have en vis forståelse for, at man skal inkorporere søgestrenge, som ikke altid giver mening. Skulle jeg skrive en tekst omkring vaskemaskiner, hvor man skulle præsentere vinderen af en vaskemaskine bedst i test konkurrence, så ville vaskemaskine bedst i test være et søgeord.
Prøv at lav en lille øvelse, hvor du prøver at få den sætning sat ind – det er faktisk ikke så let. Det har taget mig meget tid at lære, men i dag skriver jeg hurtigt. I dag kan man finde en masse, som sælger artikler for rigtig mange penge, men er det pengene værd? Og er det overhovedet vigtigt med ny og unik content? Det kan jeg svare dig på i en anden artikel, hvor jeg giver gode råd om nyt indhold.
Artikler til affilliate sider
En af de henvendelser jeg får oftes, er om jeg kan lave artikler til affiliate sider. Det kan jeg sagtens, det er det samme som til alle andre sider. Det kræver bare noget mere benarbejde, fordi konkurrencen ofte er stor. Skal man så lave ghostwriting? Det kan man sagtens. Det er en god idé at gøre, hvis ikke man har det fornødne kendskab til området. Det hele handler om at lave en 100 % copyscape, sådan at du undgår plagiat.
Skulle du have spørgsmål er du altid velkommen til at kontakte mig på mathias@neale.dk