Du er her: Hjem » SEO » Hvad er SEO?

Hvad er seo egentlig for noget?

Har man en hjemmeside i dag, så er det ikke utænkeligt, at SEO er noget der står højt på din dagsorden. Men hvorfor er det egentlig det? Ved du hvad SEO er? Hvis ikke du gør, så bare rolig. Du er heldigvis ikke den eneste. Jeg vil prøve at give dig en gennemgang af, hvad SEO er for noget, sådan at du selv kan svare på spørgsmålet, hvad er seo.

Først og fremmest så kan vi lige få betydningen på plads. SEO betyder Search Engine Optimization - eller søgemaskineoptimering på dansk. Som ordet også indikerer, så handler det om, at optimerer sin side til at ligge godt i søgemaskinerne. For at kunne gøre dette benytter man forskellige teknikker. Disse teknikker gør, at søgemaskinerne kan læse din side i forhold til relevansen på et søgeord. Er det allerede blevet lidt kringlet? Det forstår vi egentlig godt.

Hvad er SEO? Et eksempel på hvad SEO er

Røde tulipaner er det som du skriver ind i søgemaskine, for eksempel i google. Google skal finde en hjemmeside, som har dette produkt. Google ved godt at tulipaner har noget med blomster at gøre. Derfor starter den med indekserer alle hjemmesider, som har noget med blomster at gøre. Nu begynder den så at kigge et skridt dybere. Er der nogle sider, som har noget med tulipaner at gøre? Her finde den også en masse sider. Til sidst vil den prøve at finde en side, som også matcher røde tulipaner. Nu har den sikkert fundet en masse sider, som alle kan matche røde tulipaner. Nu begynder søgemaskinen at kigge på forskellige parametre, for at sikre, at kunden kommer ind på den mest relevante OG bedste side. Den kigger på hvor mange indgående links der er til siden. Den kigger på hastigheden på siden. Opbygningen af siden samt mange andre parametre. Disse parametre er nogle af dem, som vi skal kigge nærmere på i denne tekst.

SEO handler om at være relevant

Når man koger alt ind til benet, så handler det i bund og grund blot om at være relevant. Det lyder ret simpelt ikke? Du skal bare sørge for, at din side bliver relevant. Selvfølgelig er det ikke nemt, men det er bestemt heller ikke umuligt. Det handler om at blive mere relevant end dine konkurrenter på nogle søgeord. Det kræver at man er helt klar til at kampen op mod dem.

Hvorfor kalder man det SEO?

Som vi nævnte ovenfor, så er det fordi, at det er en forkortelse. Vi, som danskere, udtaler det i et ord. Det er i hvert fald den mest almindelige måde at gøre det på. Det lyder præcis på samme måde, som hvis du sagde CEO. Det er dog ikke helt sådan, at man udtaler det på engelsk. Her er det nemlig sådan, at man udtaler det på baggrund af de enkelte bogstaver. Men som det er med alle buzzwords, så udvikler de sig og får flere navne. Derfor kender man det også som søgemaskineoptimering eller optimering i google. Grunden til man sige google, er fordi det er den mest kendte søgemaskine. Men der findes også andre søgemaskiner, som f.eks. bing.

Hvad gør SEO?

SEO skaber det, som man kalder for organisk vækst. Organisk vækst er igen et term, som bliver brugt meget i dag. Det betyder egentlig bare, at du opnår vækst gennem en søgemaskine som google, uden du betaler noget for det. Det er det modsatte af PPC trafik, som er sådan noget som Google Adwords. Organisk vækst er noget man gerne vil opnå, da denne kommer til at være kontinuerlig og kunderne kommer til ens side, fordi denne er relevant for dem.

Hvordan laver jeg selv min egen SEO?

Det er et spørgsmål der tit bliver stillet, og det giver også god mening. Hvis man selv kan lave det, hvorfor skal man så betale nogen for at gøre det for en? Nu har vi fået afdækket spørgsmålet 'hvad er seo?', og det giver dig en idé om, hvad der skal laves. Hvis du føler du kan klare det hele selv, så vil vi gerne give dig lidt ekstra hjælp. Det er nemlig sådan, at det første vigtige man skal gøre er, at man strukturere det hele i en plan. Du skal gøre dig klart, at dette er et løbende projekt, hvor man ikke blot arbejder et par timer, og så vil det ellers vælte ind med organisk trafik.

Alle SEO konsulenter arbejder på forskellige måder, hvorfor det er min personlige model du vil blive præsenteret for her. Jeg arbejder bedst med klare struktureret planer og målbare elementer. Derfor er det første jeg gør, at lave mine mål.

Definer klare mål

Hvad vil du gerne opnå med SEO delen? Skal du sælge produkter på din hjemmeside? Hvilke produkter vil du så gerne have solgt først? Hvor mange besøgende skal du have dagligt efter 3 måneder? Hvad end det er du vil, så er det en god ting, at disse står helt klare. Så er der noget at arbejde mod og styre efter.

Foretag den grundige søgeordsanalyse

Nu skal du gøre dig klart, hvilke søgeord du tænker du kan bruge. Derefter skal du bruge et søgeordsværktøj, som for eksempel kunne være google's eget planner tool. Her kan den være dig behjælpelig med, at finde frem til forskellige nøgletal omkring dine søgeord. Det kan være månedlige søgevolumener. Det kan også være at den kan foreslå dig alternativer til, hvad du ellers kunne bruge af søgeord. Når du har fundet dem du skal bruge, så kan du gå videre til næste skridt i din SEO plan.

Læg din overordnet SEO strategi

Her skal du tegne en grovskitse over, hvordan du forventer din side kommer til at se ud. Det er vigtigt at du får bygget dig en god URL struktur, sådan at den giver mening. Sørg hele tiden for, at du skaber sammenhæng i de ting du gør. Hvis du for eksempel sælger tøj, og du har nogle sneakers. Så ville en god idé være URL.dk/sko/sneakers/modellen på den måde opbygger du en logisk sti. Knyt dine søgeord til hver led i din sti. Sørg for at lave de korrekte salgsfunnels, sådan at du faktisk også kan konvertere den trafik der kommer. Kig på dine konkurrenter og sondere markedet.

Har du behov for at lave lokal SEO, så lav strategien her. Ser om der kunne være regionale/lokale søgeord, som kunne være dig behjælpelig. Det kunne for eksempel være sådan noget som en tagdækker, der dækker Vestsjælland. Her ville man have mulighed for at arbejde med specifikke byer.

Hav den tekniske SEO i mente

Det absolut sværeste, hvis ikke man er ferm på IT delen er den tekniske SEO. Det oftest sådan noget, hvor man skal kigge på kode. Har du CMS, som wordpress, til at styre din hjemmeside, så er det nemmere at kontrollere. Der er nogle ting som duplicate content, som du selv kan styre, men ellers så er det meget med pagespeed og andre tekniske ting. Der findes programmer som kan give dig et overblik over, hvordan din side ligger i forhold til dette.

Onpage SEO

Det er denne del, som de fleste tænker på, når man taler SEO. Det er nemlig her man skal kigge på content. Altså indholdet på siden. Dette skal skrives baseret på de søgeord man har lavet. Man skal sørge for at skrive sine metabeskrivelser og titler. Dette er den del, som de fleste selv kan lave. Det er ikke sikkert alle har tiden til det, hvorfor det er mere og mere normalt, at man får nogle til det. Blandt andet bliver vi tit bedt om, også at lave copywriting til sider samtidig med, at vi laver alt det andet.

Linkbuilding

Denne de glemmer mange virksomheder lidt at tage hånd om. Det er faktisk en ret essentiel del af det, at komme til at ranke højt. Det er jo anbefalinger, som man får rundt omkring fra. Det er på samme måde, som hvis du hører fra et andet menneske, at en pågældende butik er super god. Det er noget der betyder noget. Det er dog også her, at mange ikke har nogen som helst idé om, hvordan man skal komme i gang. Den helt umiddelbare og ligetil løsning er, at man linkbuilder med sine kunder, leverandører, distributører eller hvad man ellers har. På den måde kan du starte med at skaffe en masse gratis links til din side. Du kan selvfølgelig give et link den anden vej i bytte, sådan at der er noget for alle.

SEO KPI'erne

Sørg for hele tiden at måle på din performance. Du bliver nødt til at investere i nogle programmer som kan hjælpe dig med dette. Der findes en masse derude, som kan være behjælpelig med netop dette. Det er dog også muligt blot at benytte google webmastertool, som kan vise dig fremskridt på din side.

Hvornår virker SEO?

Det spørgsmål jeg altid får er, hvor hurtigt kommer det til at virke? Når man har styr på 'hvad er seo?' så er det 'hvornår virker SEO?'. Det er fuldt forståeligt, at man gerne vil vide det. Det er jo trods alt en investering man foretager sig, og man vil gerne vide, hvornår man kan forvente et afkast af denne investering. Der dog ikke noget entydigt svar på dette, desværre. Der er nemlig et hav af faktorer, som spiller ind. Hvornår er din side fra, ranker du allerede på søgeordet, hvor meget konkurrence er der osv. osv.

Blev du klogere? Kan du lidt nemmere svare på spørgsmålet hvad er SEO? Jeg håber i hvert fald, at det har hjulpet dig en smule. Husk du kan altid kontakte mig med eventuelle spørgsmål eller for et uforpligtende tilbud.

SEO står for Search Engine Optimization. Det er værktøjskasse med forskellige redskaber der kan hjælpe med en god placering i søgemaskinerne på bestemte søgeord.

Onpage SEO er de ting, som du laver på din hjemmeside. Det er oftest relateret til dit indhold på siden.

Teknisk SEO er en teknisk del, som bevirker at din hjemmeside har alle de fornødne teknologier installeret. Det er hastigheden på hjemmesiden, døde links, linkstruktur, kodning og tilgangen til de forskellige access filer.

Offpage SEO er alt det som sker uden for din hjemmeside. Det er med andre ord alle de links, som kommer ind til din side. Hvilke links kommer ind, hvilke type links og hvilken linkprofil er det.

Linkbuilding er din linkprofil. Det er lidt sammenligneligt med den gamle "person-til-person" model. Linkbuilding er anbefalinger. Hvem anbefaler du (udgående link) og hvem anbefaler dig (indgående link).

På min hjemmeside kan du finde en masse begynder guides til, hvordan du selv kommer i gang med SEO.

SEO KPI er nogle parametre, som kan hjælpe dig med at spore fremgangen. Disse sætter du selv op. Det kan være eksponeringer, kliks, konverteringer og meget mere.